علی محمدی؛ بهزاد صفایی؛ مجتبی خلیفه
چکیده
سازمانهایی در دنیای رقابتی کنونی موفقاند که مشتری در آنها نقش اساسی ایفا میکند. در این راستا توجه به نیازها و خواستههای آشکار و پنهان مشتریان و همچنین ایجاد نوآوری در محصولات و خدمات از اهمیت بسزایی برخوردار است. از این رو هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر کارآفرینی، یادگیریمحوری، بازارمحوری و فعالیتهای منابع انسانی بر ...
بیشتر
سازمانهایی در دنیای رقابتی کنونی موفقاند که مشتری در آنها نقش اساسی ایفا میکند. در این راستا توجه به نیازها و خواستههای آشکار و پنهان مشتریان و همچنین ایجاد نوآوری در محصولات و خدمات از اهمیت بسزایی برخوردار است. از این رو هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر کارآفرینی، یادگیریمحوری، بازارمحوری و فعالیتهای منابع انسانی بر نوآوری و ارزش مشتری در هتلهای 4 و 5 ستاره ایران است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش و ماهیت، از نوع توصیفی است و جامعه آماری آن را مدیران هتلهای 4 و 5 ستاره ایران تشکیل میدهد که تعداد 82 نفر مدیر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. دادههای مورد نیاز این مطالعه با استفاده از ابزار پرسشنامه استاندارد شده جمعآوری، و تجزیه و تحلیل دادهها نیز به واسطه مدلسازی معادلات ساختاری و با کمک روش حداقل مربعات جزیی و بکارگیری نرمافزار پیالاس انجام شده است. نتایج حاکی از آن است که رابطه مثبت و معناداری بین کارآفرینی و فعالیتهای منابع انسانی با نوآوری و ارزش مشتری وجود دارد و رابطه بازارمحوری با نوآوری منفی و رابطهاش با ارزش مشتری تایید نشد. همچنین رابطه یادگیریمحوری با نوآوری و ارزش مشتری مثبت و معنادار است.